ההנחה הרווחת היא שככל שבית הספר קטן ומשפחתי יותר, כך המענה הלימודי והחינוכי הוא מיטבי. הנחה זו אינה מוכחת ואינה כורח המציאות. מסתבר שככל שמספר הכיתות בשכבה גדול יותר, קיימות אופציות רבות לפיתוח בית הספר ולקידום התלמידים ולרווחתם. בתי ספר קטנים נשענים פעמים רבות על השלמת תקציב ע"י הרשות המקומית, וזו אינה מובטחת לאורך זמן . נדרשים תשלומי הורים גבוהים המהווים נטל כלכלי רב, ובאופן אבסורדי מסתבר לעיתים שעדיין חסרים משאבים לתכניות רבות, לתקנים בהוראה, לתכניות בחירה וכד'.
הוכח שמספר הכיתות המינימלי הנדרש ליעילות כלכלית הינו כשלוש כיתות בשכבה בבית ספר יסודי, וכחמש כיתות בשכבה בבית ספר על – יסודי. הגדלת מספר התלמידים בשכבה תביא להתייעלות כללית, להפחתת תשלומי הורים, להקצאת מערך יועצים ואנשי צוות רבים יותר, להקטנת מספר התלמידים בכיתה, וכך להעשרת תפוקות החינוך ולמתן תשומת לב רבה יותר לכל תלמיד בהתאם לצרכיו.
בית ספר גדול בו מספר רב של כיתות בשכבה, מצריך מבנה ארגוני וביזור תפקידים מותאם. למשל, מינוי רכז שכבה בעל סמכויות נרחבות, או חלוקת בית הספר לפי 'בתים' דו- שנתיים ומינוי 'רכז בית'. תפקיד הרכז/ת וסמכויותיו יקבעו בצורה ברורה בשיתוף עם ההנהלה. בצורה זו, כאשר המנהל/ת נשאר/ת בתמונה אך מאציל מסמכויותיו, הוא מתפנה לעיסוקים חינוכיים מהותיים ולהתווית דרך.
ניתן ורצוי להיוועץ באנשי מקצוע כגון יועץ ארגוני, הלומד את המערך הספציפי של בית הספר ומציע מבנה ארגוני מתאים, כמו גם ליווי והדרכה כנדרש.
רשמו את שמכם ותוכלו לסייע בכמה מן הדרכים הבאות: