אני לא מרכז העולם

ענווה מול א-לוקים לצד הסתכלות על הזולת

פתיחת הפעולה

נפתח את הפעולה במשחק: נבקש שניים עד שישה מתנדבים – נחלק אותם לזוגות.

אחד בכל זוג יצא החוצה והשני מהזוג ישאר בחדר. נבקש מהשני לשנות משהו קטן(!) במראה החיצוני שלו. זה יכול להיות שרוך פתוח, סיכה במקום אחר, חולצה בתוך המכנסיים/חולצה מחוץ למכנסיים וכן הלאה. (גם בנות יכולות לעשות שינוי קטן בהתאמה – להוריד עגיל, לשנות קשירה, להוריד סריג, וכו'.)

כל פעם נבקש מחניך אחד לחזור ונשאל אותו – מה השתנה בבן זוגו? כדי שזה יהיה מאתגר אפשר להגביל את התשובה בזמן. 10-20 שניות. אם השני עלה על זה בזמן הקצוב, הזוג מנצח. וכך ממשיכים גם עם הזוגות הבאים – קוראים לנציג שיצא לחדר וכו'.

גוף הפעולה

שיח- כמה בחיים שלנו אנחנו מרוכזים בעצמנו – באיך אני נראה, מרגיש וכו', וכמה אנחנו רגישים ורואים את האחר, הסביבה? המשחק הזה כמובן לא מדגים את היכולת הזאת אצל כל אחד ואחת מאיתנו, אבל הוא כן יכול לתת לנו כיוון.

האם כשהגעתי היום לסניף הסתכלתי על חברות/חברים שלי על הפנים? הצלחתי לשים לב אם מישהו/י עצוב/ה? אני יודע/ת להיות החברה הזאת שנמצאת בשביל האחרים, ולא רק בתוך הסיפור שלי, איך שאני רואה את העולם ואת החברים ובעיקר את עצמי?

נלמד יחד את הלימוד הבא (מומלץ להדפיס לחניכים):

 

"בלעדיי, א-לוהים יענה

שר המשקים ושר האופים זועפים. חלומותיהם אינם נוטשים אותם עם אור הבקר והם מוטרדים. יוסף מציע לעזור להם ולפתור את חלומותיהם. הוא מדגיש: "הלוא לא-לוהים פתרונים, ספרו נא לי" (בראשית מ, ח). דומה כי יוסף מתחיל להבין בבור הכלא מה שלא הבין כשהאחים זרקו אותו לבור בדותן: שיש גדול ממנו, ושכוחו בא לו מהאלוהים.

אם הבין זאת יוסף, מדוע הוא נשכח בבית האסורים? ("ולא זכר שר המשקים את יוסף וישכחהו" – מ, כג). מדוע מתעכבת גאולתו, הרי לכאורה עשה תיקון שלם?!

דומה שעדין לא הפנים יוסף את לקח השלכתו לבור או לבית האסורים. הוא מכריז כי רק "לאלוהים פתרונים" אבל מסיים את המשפט בהדגשת ערכו שלו ("ספרו נא לי").

זאת ועוד, אם נשים לב לדברי יוסף אל שר המשקים: "ועשית נא עמדי חסד; והזכרתני אל פרעה והוצאתני מן-הבית הזה" (מ, יד) נבחין כי יוסף מוסיף הסבר למצבו ומסכם את אשר אירע לו. ואלו מילותיו: "כי גונוב גונבתי מארץ העברים, וגם פה לא עשיתי מאומה כי שמו אותי בבור" (מ, טו).

"וגם"? אכן נכון הדבר שפה (כלומר במצרים בבית פוטיפר) לא עשה יוסף דבר המצדיק את ישיבתו בבית האסורים, אבל האם ניתן לומר כי יוסף לא עשה מאומה בכנען וסתם כך נגנב מבית הוריו ונמכר לעבד במצרים?

מסתבר שיוסף עדיין לא הפנים את הלקח שבית האסורים אמור ללמדו. הוא עדיין לא לוקח אחריות על שנאת אחיו כלפיו. לפיכך מחייבת העלילה כי שר המשקים "ישכחהו". הוא צריך עוד זמן כדי להרהר בינו לבינו בשל מי באה לו הרעה הזו. הוא צריך לחוות את העובדה ששכחו אותו בבית (האסורים) כדי להשיל מעליו את כתונת הפסים של הנער המפונק הרואה את עצמו כמרכז העולם.

רק בפרק הבא אחרי חלומותיו הנשנים וחוזרים של פרעה ייזכר לפתע שר המשקים בנער העברי ויציע להביאו אל הארמון. ואכן אז יפתח יוסף את דבריו בביטול עצמי אמיתי ויאמר: "בלעדיי. א-לוהים יענה את-שלום פרעה" (פרק מא, פסוק טז)".

(ד"ר גילי זיוון, פרשת וישב, אתר 929)

סיכום הפעולה

יוסף כנער מרוכז בעצמו ובחלומותיו.

האחים שלו מתוך קנאתם והתרעמותם על התנהגותו מוכרים אותו. משם יוסף עובר תהליך, שנים ארוכות של מרחק מהבית, סבל וניסיון כדי ללמוד על בשרו שקודם כל יש את אלוהים – ואז את האדם. והאדם – הוא חלק אחד מחברה, מעם.

הסתכלות נכונה על עצמי תכלול ענווה מול אלוקים לצד הסתכלות על הזולת – כאשר הדאגה האישית לעצמי צריכה וראויה להיות כרוכה יחד עם הדאגה לחברים ולקרובים אליי.

שבת שלום מחדר השאלות!

יש לכם במקרה שאלה לא פתורה? על הפעולה לשבת, או בכלל?
אנחנו כאן בשבילכם – גם בוואטספ!

פעולות לשבת נוספות שיעניינו אותך

דמות משה רבינו עם המקל עומד מול בני ישראל שעובדים בפרך, מאחורה נמצאים שלוש פירמידות

קדושה אני מבקש (לשבטים בוגרים/חב"ב)

פרשת בא

|
31/12/2023
פעולה לשבת: המעשים והדיבורים שלנו יכולים ליצור מציאות של קדושה. מתוך ההבנה הזאת שיש לנו כוח לקדש במעשים שלנו – יש מקום לחשוב פעמיים על כל מילה שיוצאת לי מהפה וגם על המעשים שאני בוחרת לעשות.
קדושה אני מבקש (לשבטים בוגרים/חב"ב)

משה קיבל טלפון חכם מסיני

פרשת יתרו

|
31/12/2024
פעולה לשבת יתרו: היתרונות והחסרונות של הטלפון החכם, - כיצד נשלוט בו ולא הוא בנו? לימוד משותף המיועד לשכבה הבוגרת או ללימוד בית מדרשי משותף של חניכים והורים.
משה קיבל טלפון חכם מסיני
חומות ירושלים עם אנשים מטיילים לידם

לקראת ימי בין המיצרים

פרשת בלק

|
30/01/2022
פעולה לשבת: זהו סוג של עוגן עבורנו לכוון את הזמן הפנוי גם לתיקון מידות וגם לתיקון חברתי ועשיית הטוב. בית המקדש לא נחרב אלא בשל שנאת החינם ששררה בעם ישראל. בחופש הגדול, בטח השנה, יש לנו אפשרות לעשות דברים טובים אחד כלפי השני וכלפי מי שצריך אותנו ולעורר אהבה ואכפתיות בעם ישראל.
לקראת ימי בין המיצרים

רוצה להיות שליח/ה של חינוך דתי מאי"ר?

רשמו את שמכם ותוכלו לסייע בכמה מן הדרכים הבאות:

פתק קטן לקופסת האוכל
שמאי״ר את היום

100 ערכות ראשונות ללא עלות,
אל תפספסו את ההזדמנות להעניק
את הרגע המאי״ר הזה לכיתה שלכם